Stedenposters, het laatste hoofdstuk

Zo. Het hoge woord is er uit. Na 3 jaar lang alle vrije dagen, avonden en weekenden met ziel en zaligheid stedenposters te hebben gemaakt, is het genoeg geweest. Stedenposters zijn ontzettend hip geworden. VT Wonen, Wonen & Co en diverse magazines hebben allemaal hun waardering voor de posters van Emi.frl laten blijken. Ontzettend veel mensen zijn voorzien van een gepersonaliseerde poster, die ik met veel liefde voor ze heb gemaakt. De persoonlijke verhalen achter de posters hebben mij soms diep geraakt.

SBS6 programma VT Wonen, weer verliefd op je huis, aflevering 9. Oktober 2016

Hoe leuk en positief dat ook is, er zijn ook minder leuke kanten aan het ondernemen. En dan heb ik het nog niet eens over de administratie..

Ik kan niet ontkennen dat het plezier in het ondernemen redelijk verdween door de ongewilde strijd tegen en met copycats. Toen ik als eerste in Nederland met de minimalistische stadsplattegronden begon, waren de ontwerpen super origineel. Zelf bedacht, geïnspireerd op posters van metrolijnen. Een compleet eigen ontwerp. Uniek. Als zoiets een hype word, dan volgen er helaas altijd copycats. Namaak. Kopieën. Anderen die er commercieel een slaatje uit willen slaan. Sommige mensen denken maar te pas en te onpas alles te kunnen kopiëren. En dan net even een ander lettertype, de coördinaten op een andere plek, of het grijze vlak weglaten of vervangen door een ander kleurtje. Net genoeg verschil om grote juridische stappen te kunnen omzeilen. Ontzettend lullig. Schaamteloos. Contact opnemen en zorgen dat de ander ermee stopt? Bijna niet te doen. Als kleine zelfstandige kost dit enorm veel tijd en geld.  Copycats hebben totaal maling aan het feit dat kopïeren not done is en lachen je keihard in je gezicht uit. Ik zou me vereerd moeten voelen. Door broodroof? Wat denk je zelf..  Zo ontzettend flauw! En zou het via de juridische weg werkelijk iets opleveren? Ik lees regelmatig de blogs van Charlotte’s Law en weet daardoor dat het copyright en copycats aanpakken een lastig iets is.

En dan “bevriende” (web)winkels. In de tijd dat je bezig bent je bedrijf op te bouwen, steun je elkaar en verwijs je mensen naar elkaar door. Dat dan diezelfde “bevriende” bedrijven met die copycats in zee gaan. Of deze situatie: artikelen van mijn copycat in je collectie opnemen, en vervolgens helemaal over de rooie gaan als een ander bedrijf je eigen merk kopieert. Hoe scheef? Misschien ben ik te menselijk, en niet zakelijk genoeg. Maar hoe hard is dat!

Wat dat betreft is de ontwerpwereld een rare gecompliceerde wereld.. en treft dat niet alleen mij. Origineel zijn, dat is voor sommige “ontwerpers” blijkbaar moeilijk. Beter goed gejat dan slecht bedacht, zeggen ze ook wel eens. Onlangs kwam ik het tegen met een kaartje met een getekende auto er op en een boom op het dak. Een ontwerp dat een designer van een kleine webshop een aantal jaar geleden heeft bedacht als kerstkaart. Een groot opkomend Nederlands merk heeft dit jaar ook kerstkaarten met een autootje met een boom op het dak. Het betreffende merk is fel tegen copycats, dus besloot ik hen op het al langer bestaande ontwerp van de ontwerper van de kleine webshop te wijzen. Al snel kwam een reactie. Zij zagen de gelijkenis niet, behalve dat het een zelfde soort auto was met een boom op het dak. Joh! En dat er via sites zoals Shutterstock ontzettend veel ontwerpen van een auto met boom op het dak te vinden waren. Ok, dus dan is het wel geoorloofd om te kopiëren? Als iedereen het doet, kan jij het ook? Origineel of commercieel, schoot er door mijn hoofd. In dit geval duidelijk commercieel. Ik weet dat alles wat succesvol is, wel een keer word nagemaakt. Dat geldt voor design, mode items, recepten, alles! Ik heb daar zo’n hekel aan. Ik kan het niet genoeg benadrukken: Wees origineel.

Terschelling bij de Brandaris

Goed, tot zover de narigheid. Ik ben eigenlijk helemaal niet een standaard commercieel ondernemerstype. Ik vind het gewoon leuk dat mensen mijn posters mooi vinden en dat ze het willen kopen. Ik run de webshop tenslotte nog steeds naast mijn “gewone baan”. Nu de stedenposters overal en nergens opduiken, is het voor mij tijd om weer opzoek te gaan naar iets anders origineels. De allerlaatste oplages staan daarom in de sale. Check het hier. Na de kerst sluit de webshop definitief.

Ik wil me weer gaan richten op iets waar ik voorheen ontzettend veel plezier in had: bloggen. De afgelopen 3 jaar was daar amper tijd voor, dus lag het het nogal stil. Maar met interieurstyling bezig zijn, taartjes bakken, hiervan foto’s delen en blogjes over maken, daarvan word ik een stuk gelukkiger. Om over leuke dingen doen met dierbaren nog maar te zwijgen. En wat dacht je van mijn nieuwe hobby: racefietsen!

Stedenposters maken. Het werd een uit de hand gelopen hobby, een mooi bedrijf. Maar in het laatste hoofdstuk. En nu verder!

 

Dit vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *